CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, April 21, 2007

يوم زي غيره


يوم زي غيره ... قاعد في الكلية في لحظة انتظار كده كان معايا ورقة الخماسيات ... قعدت اقراها لنفسي بصوت خافت مسموع.. وطول ماانا بقراها وحاسس ان حد قاعد يرد عليا ويقول لي مثلا ""اه والله - فعلا بجد -صدقت""

المهم مخدش واديت وبعد ماخلصتها

لقيت حد قام وجه قعد جنبي وفضل ساكت وانا برضه مخدتش واديت لخايه انا مرفعت عيني من على الورقه وبصيت في عنيه وسرحت وصلني صوته كإنه جاي من كوكب تاني قال لي اسمه وانا برضه معرفتوش وبعدين قال لي انا عايز اكلمك في موضوع يتصل بيا شخصيا وطبعاً من مفاجأتي قلتله اتفضل قال لي انا سمعت قصتك ""لحظة كآبه"" اللي انته كنت بتقولها من شوية واصابتني بحزن وكآبه فهل هيه فعلا حقيقية وله خيال فرديت : حتى الخيال مستند على الحقيقه وجاي منها قال انا بمر بنفس حالة الكئابه اللي انته كتبت عنها فقلتله بجد يعني انا مش لوحدي طب ازاي احكيلي كده وبدأت اندمج معاه

قال : انا كئابتي بلغت حدحسيت معاه اني لابد اتعايش معاها وامشي معاها واصحى وانام ..نتقاسم اللقمه والفراش.. وقال لي تتخيل اني بدأت احب الكئابه دي ؟! قلتله :: ازاي يعني الكلام ده قال لي انا من فرط حزني اتولد الموت جوايا ومن فرط حزني حبيته برضه وبدأ معحبي فيه يشاغلني ويتعبني ويتبعني فكل مااقرب منه يبعد عني وكمان انا دلوقتي لما بشوف نفسي بقيت بتخيل نفسي اتنين مش واحد.. واحد بينغمس في الاشياء وبيعيش وينفعل ويتحرك والتاني بيتفرج على الاول لا انفعال ولا انغماس ولا مشاعر يعني انا من الاخر اتقسمت لنصين نص يعيش ونص يسمع لشوشو ويتفرج قلتله : ايه الكلام التقيل ده كله اهدى انته بس (وفي سري كنت بقول على رأي عادل امام في المسرحيه :: وهوه انا ناقص ياخويا ) وقلت انا بصراحه معرفش وممرتش بتجربة الحزن والكئابه اللي انته مريت بيها بالرغم اننا لسه معرفتهاش وموصلتش للمدى ده وقمت ساكت شوية علشان ارتب ايه اللي هقوله وبدأت تاني اقول طب انته عارف ان الانسان بيزيد ثراء بالتجارب وفي تجارب بتزيد حزنه ويزيد حزنه من ثرائه ومن كنوز مشاعره وعلى فكره اللي محزنوش سواء جربه او لأ ففاتهم نصف نسيج الكون وهوه نص ميقلش خالص عن جمال بقيت النسيج قال لي :: طب انا مش عارف اعمل ايه دلوقتي هل انا ماشي صح بحبي لكئابتي وله لأ ؟قعدت حوالي خمس دقايق الا ربع لأني اصلا انا برضه وصلت بعد التفكير العميق جدا فوق الوصف لنفس الجمله اللي اتلفظ بيها دي وفجأه لقيت حاجة مني معرفهاش ومحستهاش قبل كده بتقول :: في لظات الكئابه والحزن مفيش قدام المخلوق مننا غير انه يبتسم في وش كئابته ((ويلقسلها بلسانه لو قدر)) وانه يوجه نظره لفوق ..ويشوف جلال الله المطلق اللا نهائي ويكون موقن بإن ربه هوه وحده اللي خلق الضحك والبكا وهوه خالق الحزن والفرح وان الحزن نعمه من عند اللي زي ما الفرح نعمه ... فلازم علينا دايما نستقبل نعمة الله في الحالتين لا بالشكر..ولا بالصبر.. وانما بما هوه أليّق ..... قصدي بالعشق



وقلتله :: خلاص بأه انا مضطر اسيبك لوحدك لأ سوري قصدي مع كئابتك لإني ورايا سكشن وعلى فكره انا بشكرك على الكلام اللي خلتني اقوله وكمان ................. يله بأه مع السلامه


ومشيت اغني

عاشق بيبكي نصيبه ويشكي وتسيل عيونه ودام الفراق

يحزن بيبكي يفرح بيبكي وناره في ضلوعه وده من لقاك

19 comments:

WhItE HeArT said...

طبعاً انته مش محتاج رأيي في حاجة لإن الموضوع اكتر من تحفه والله ياشريف
وبجد انا عارف انك كاتبه منزمان ومستني الفرصه علشان تنزله وربنا يكون في عونك

بس بيني وبينك دي اول واخر مرة هكتب لحضرتك اي حاجة علشان انا تعبت بأمانه
بس انته عارف ياشريف كانت تبأه حلوه بجد واكتر متعه لو كان الشخص ده جاست وهم ""واخد بالك من جاست الشديده دي"" يعني كان يدور بينكم نفس الحوار يكون مجرد خيالكاو عقلك هوه اللي بيحاورك بس طريقة الحوار جامده قوي على رأي عدوان ياض ===> ولا اشي

يله سلاموز بأه

WhItE HeArT said...

اه نسيت اقول لك جبت الصورة دي منين ؟؟؟
جامده قويييييييييييي


ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

kingmody said...

الموضوع جميل اوي يا شرشر
وطريقة حوار فظيعة
وانا اتأكدت ان انت متغيرتش من الثانوي من ردودك هقولك ليه بعدين :p :p :p

بس فيه نقطة هبدأ النقطة دي بحديث الرسول صلى الله عليه وسلم او فيما معناه " المؤمن امره كله خير اذا اصابته سراء شكر فكان خيرا له واذا اصابته ضراء صبر فكان خيرا له " معنى ذلك ان الحزن والكآبة بيتهيألي دول من انواع الضراء فالواحد يواجهم بالصبر والالتجاء لله سبحانه وتعالى مش الاخ الي بيقولي حبيتها وبقينا اتنين وان شاء الله هقرا الفتحة الخميس الجي والخطوبة بعديها باسبوعين اما الفرح الكبير حسب تساهيل ربنا
وانت بردو جي تقولي لا بالشكر ولا بالصبر دي بالعشق ايه يبني احنا داخلين على اغنيةعشان تقولي
عشق وصبا وهوى وحب ووجد
كلامك وكلام الاخ الي مستعجل على الجواز ده انا بعتبرو استسلام للحزن وتواكل غير مسؤول كإن حرامي دخل عندك الشقة ومش عاوز يخرج وانت تقوم قايلي انا خلاص حبيتو وعشقتو واحنا اتنين هنتقاسم اللقمة والفراش عشان هو مش عاوز يخرج طب مه لما يلاقيك مستسلم كده يا فرحتو ده عز الطلب بيت وسرير واكل مش هيمشي في سنتو بس لو حاولت طلعو مرة واتنين وتلاتة وتفشل مفيش مشاكل بس يحس ان فيه مقاومة منك مش فاتحلة الباب على اخرو لحد ما هو هيمشي من كتر الخناق الي بتعملوه انو انتو الجوز مش هيمشي وقت ماهو عاوز يمشي
فهمتني يا شرشر يله ادعيلي ياض الاسبوع الي جي عندي كلو امتحانات
سلامات حلوات عليك يا بتاع الخماسيات ;)

WhItE HeArT said...

محمود والنبي قبل ماتكتب ردودك حاول تقرا البوست مرتين علان تتأكد ان المعلومه وصلت واضح انك بعد الثانوية العامه موضوع الفهم عندك الظاهر قل وبقيت شغال تحفظ وخلاص كعادة اللي في طب ""مش كلهم طبعاً" ارجو منك تقرا الموضوع تاني وبعدين ترد تاني

معلش برد بالنسبه عن شريف بس انا اتغاظت منك صراحة

el-mokhif said...

فى البداية احب اشكر الدك شريف على الكلام الجامد ده

ثانيا برده الكئيب كئيب من يومو

بس ارجع اقول انت كلامك يفوق اى شئ


يوسف

bRoBaGaNdA said...

بقدر فرحي الشديد بدخولك عالم البلوجات الموقر
بقدر شكي في مصدر كتاباتك بس ما علينا
لإن انته عارف مبدئي ومتزعلش مني اني مبحبش العيال الصغيره
والانسان ايه غير شوية مباديء فوق بعض

وملاحظه للكل انا اللي يعلق عليا تعليق محترم برد عليه غير كده لأ

bRoBaGaNdA said...

على فكره يامحمود الموضوع ده موضوع القائي مش كتابي يعني بتظهر معانيه اكتر او بشكل شامل لما القيه بلساني لإني اناعمري مااقدر اقول ان لما الانسان تجيله مصيبه ميشكرش ربنا عليها او يصبر عليها لإني انسان مؤمن بالشيء ده فعلا ولكن انا قصدي انك تتخيلني وانا بلقيها هقوم قايل للشخص اللي قدامي الكلام ده بطريقه تعمل له suspense

في دماغه انه يقول مادام انه مستقبلهاش بالشكر او بالصبر يبأه بحاجة جديده هيه العشق اللي انا قلته
وعلى فكره العشق اللي انا قلته ده مش العشق اللي بيبأه ضعف ياما ناس عشقت حاجات وكانت شخصيتها مسيطرة تماما على الشيء ده
واما اللي كنت اقصده من العشق فهوه نوع من المعايشه مع الكابة دي

ملحوظة==== موضوع الحبيب والحبيبه ده انا مفهمتش منه حاجة ومتأكد
انه ملوش علاقه باللي انا كاتبه

el-mokhif said...
This comment has been removed by the author.
bRoBaGaNdA said...

حبيبي محمد
ياشديد ياشديد حبيبي ياابو احمد
على فكره كمنتك ظريف ولطيف وخفيف وشريف
هههههههههههههههه ولكن موضوع الوهم ده فعلا الشخص ده كان وهم ومش موجود فعلا يعني الموضوع كله افتكاسه ارجو ان افتكاساتي تعجبك
ولك جزيل الشكر

وطبعا الف شكر ليك على كتابتك البوست ليا ومراعاتك للمأساة اللي انا فيها لعدم وجود كومبيوتر وسيبر قريب

لكن انته ضيعت اللي انته عملته بالكلمتين الزباله اللي انته قلتهم

وايه رأيك ان كل البوستات انته اللي هتكتبهم زي .......... حبيبي ياابو احمد

el-mokhif said...

ماشى يا فريش قصدى يا شوشو لا قصدى يا شريف




ههههههههههههههههههه

كائن نورانى said...

يا واش يا واش

ايه دا يا شرى؟؟؟

ايه الكآبة دى يا ولد يا دوك؟


بس بجد بقى اسلوب الكتابة توووووحفه

وفى كلام كتير اوى شدنى

حتى الخيال مستند على الحقيقه

الانسان بيزيد ثراء بالتجارب

نسيج الكون

جلال الله المطلق اللا نهائي

حلوة اوى

وموضوع النصين دا كنت لسا اناورومى وخلود بنتكلم فيه

بس على فكرة تقريبن كلنا بقينا كدا

ربنا يستر

ارتب ايه اللي هقوله

دى بقى لو مقلتهاش متبقاش شرى اللى انا عرفاه

ديمن تقولى هنسقها واقولهالك وبعد كدا طبعن تنسى

زهايمر

كلمتين جد بقى

الموضوع كله محترم ومنسق


بص يا شريف الى بيستسلم لاى شئ مهما كان وبياثر عليه بيكون صعب انو يخرج نفسه منه وخاصتن موضوع الكابة

وزى ما قلت بيولد الموت جواك ووقتها بتحس بالوحده وانك معتش ليك اى حاجه ولا اى حد تبكى عليه او يبكى عليك

ارحم نفسك يابنى انت مش ناقص وكفاية
علينا نص العيلة بقوا كؤبة

وعلى فكرة انا لسا عرفه امبارح ان
الاكتئاب بيعمل ضمور فى خلايا المخ واظن انت فاهم يعنى ايه ضمور؟؟

واحنا مش ناقصين

وزى ما قلتلك فى الفترة دى بيبقى صعب

اوى اى حد يخرجك من المود ده غيرك انت

انت الوحيد القادر على مساعدة نفسك بعد ربنا طبعن

وارحم نفسك كمان من شوشو
الا دا

واعرف ان كل يوم ربنا خلقه جديد لازم تعيشه سعيد

ولازم تجدد فى يومك

انتالللى بتخلى الدنيا كلها سودة وشكل بعضها

او حلوة وكلها بهجة

شد حيلك

بس انت ضحكت علينا ومكملتش الخماسيات ليه

آل يتبع آل

وبالنسبة لموضوع البلوجات دى انا عشان الامانة هبلغ عمو

واحتمال يكون المرة دى سحب موبايل وكاسيت وتليفون بيت

ومحمد شخصين واحتمال كمبيوتر بتاعه كمان


انت عارفنى مبحبش الكدب

يعنى عمو لو قاللى اخبار الولد ايه؟

هتجرجر فى الكلام وهوديكو كلكم فى داهية

ربنا يستر

واخيرن بقى يسلم موخك يا شرى

وتسلم كى بوردك يا هندسة


سلاموتو

WhItE HeArT said...

حلو قوي الرد ده بتاع كائن
واحب ابلغ عناياتكم ان شريف مش بيضيع وقت في البوستات المواضيع فعلا مكتوبه عنده من زمان حتى تكملة الخماسيات جاهزة بس فعلا انه معندوش كومبيوتر وطبعا انا مش فاضيله قوي ومطحون في كليتي فده مخليه بعيد عننا لفترة لكن الخماسيات هتنزل
اما بالنسبه لعمو متقلقيش قولي انتي بس ورينا شطارتك واحنا هنبأه نتفاهم مع عمو براحتنا وعلى فكره عيب قوي عليكي ياكائنة نورانيه بجد تقولي ان احنا بنفسد بعض لإن بجد انتي متعرفيش مدى علاقتنا اد ايه واستحاله نقبل اننا نفرح نفسنا على مصلحة حد فينا وكل واحد بيخاف على التاني اكتر من نفسه والله العظيم والحمد لله ماشاء الله اننا وصلنا للمستوى ده في الصداقه وعلى فكره والله انا برد عليكي قبل حتى ماشريو يعرف انك حتى رديتي عليه

عموما كيبوردي بيرد عليكي التحية والسلام
وشريف قريبا في الاسواق لا لا قصدي قريبا هيرد التحية برضه ""بس يفضى"" سلام

كائن نورانى said...

يا سلامو عليكو يا رزق يا...


ولا بلاش


عرفا والله انه مجهز كل حاجه بس نو تايم يكتب فيه

بس يا ابنى لو انا وشرى مغلسناش على بعض منبقاش احنا

فكان لازم اقوم بدورى

معزززة بقى

انا كنت بهرج على فكرة

وانا عرفا والله علاقتكم ببعض ومبسوطة بيها جدن جدن

مطمنة على اخويا معاكم

ربنا يخليكم لبعض

وديمن تشدوا بعض للاحسن


ودا كمان انا واثقه فيه

وبالنسبة لعمو بقى اتحداك

بس طبعن انا ستر وغطى عليكم

متخافش

ربنا يوفقكم

وتنهوا سنة اولى بكل نجاح

سلاموتو

Halawa said...

جميل قوي بجد
دوس واتعلم من الكآبة
انت عارف الأحلى وده الانت عملته
ان انت تبقى كئيب ومطالب بالتفريج عن الغير
وهنا فاقد الشئ يعطيه لو قدر يعملها مرة هيعملها كتير
وهيساعد نفسه من الناس
دوس ياواد ربنا معاك
كان في {اي بيقول أو طلب كان قاله أحد الصالحين في مناجاة لربنا
اللهم أدخلني تجربة
افهم معنى الكلمة دي هتلاقيها ترجمة
للانت عملته وبتقوله
الحزن والكآبة مش عيب دي مسئولية
واحساس بالحياة
ازعل بس اتعلم
أحسن متضحك وانت مخدر العقل

تحياتي ياباشا

WhItE HeArT said...

جميل قوي وطبعا احنا عارفين انك مش هتعملي حاجة من دي لإن احنا مبنعملش حاجة نخاف منها لا سمح الله
ومش محتاجين الستر والغطى من النوع ده
لا انا ولا شريف

الخيط الرفيع said...

اولا مش هكذب عليك في البدايه
حسيت اني عيزة اكسر دماغ البيحكيلك همه واكسر عضمه وأقول
سيب الواد في حاله هو ناقصكم يا ناس
احنا ما بنصدق اموره تستقر ويتكيف مع حياته



بس رجعت هديت وقولت لنفسي في سري شريف كبر يا روفي ولازم يشوف ويمر
ويتعلم من تجاربه ومن بكرة ولازم نتقبل ان إخوتنا الكبار في كل شئ وكل حته بس صغننين في عنيا
هيشوفوا الي كنا بنشوفوا



خلي بالك منك يا دكتر
وفرحانه بالبعد الجديد اليبشوفو فيك

the only thing better than love is freedom said...
This comment has been removed by the author.
the only thing better than love is freedom said...

hi sherif motshakrine 3ala el comment we de awel mara ashof el post dah sada2ny helw awy we mo3aber 3an 7alet el samet el 7azen el ka2eb elle bey3esh feha el sha3b kolloh

Menas said...

حبيت بس ادخل
اقول كل سنه وكل عيد وانتم بخير